Nowoczesne układy klimatyzacji samochodowej

kierownicaJeszcze do niedawna samochody wyposażone w klimatyzację uchodziły za niesamowity luksus, który montowany był przede wszystkim w takich pojazdach, które finansowo nie były dostępne zwykłym śmiertelnikom. Ze względu jednak na to, że przyszedł taki moment, w którym wymogi rynku motoryzacyjnego zaczęły wymuszać na samochodowych konkretne działania, instalację zaczęto wbudowywać za dodatkową opłatą. Rozwój technologiczny sprawił, iż obecnie klimatyzacja samochodowa stanowi standardowe wyposażenie auta, dzięki czemu możemy cieszyć się przyjemnym chłodem nawet w najbardziej upalne dni.

Oczywiście klimatyzacja nie należy do wyjątkowo prostych układów i jak każdy samochodowy komponent składa się z szeregu określonych części. W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na skraplacz, który jest też zwany chłodnicą klimatyzacji. Najczęściej jest elementem umieszczonym w przedniej części pojazdu, za każdym razem jak najbliżej miejsca, w którym powietrze wtłaczane jest z atrapy i przedniego zderzaka. Skraplacz zwiększa swoją temperaturę podczas działania, a zgromadzone ciepło odbierane jest podczas jazdy za pośrednictwem opływającego go powietrza. Kolejnym istotnym komponentem jest parownik, który budową przypomina trochę nagrzewnicę. Właśnie do skraplacza należy obowiązek oddawania za pośrednictwem radiatora niskiej temperatury gazu, który krąży nieustannie w jego wnętrzu, dostarczając go do kanałów wentylacyjnych samochodu. Tak schłodzone powietrze wtłaczane jest bezpośrednio do wnętrza pojazdu. Równie istotny jest zawór rozprężony, który określany jest także mianem redukcyjnego i który umieszczony jest w komorze silnika. Zawór doprowadza do sytuacji, w której czynnik staje się rozprężony, przez co przechodzi on z postaci ciekłej do gazowej, co owocuje niezwykle silnym zmniejszeniem temperatury gazu. Kolejnym ważnym elementem jest gaz, którego niska temperatura wykorzystywana jest w procesie chłodzenia pojazdu. Gaz zasysany jest przez kompresor, po czym trafia do skraplacza, w którym zmienia się stanu z lotnego w ciekły.

Obieg płynu chłodzącego w systemie klimatyzacji samochodu zapewnia sprężarka, która zwana jest także kompresorem. Napędzana jest za pośrednictwem działania paska klinowego od silnika, co doprowadza do sytuacji, w której silnik traci swoją moc. Właśnie dlatego używanie klimatyzacji nie jest zalecane w momencie, kiedy pojemność skokowa silnika wynosi mniej niż 1,3 litra. Nowoczesne klimatyzacje posiadają także osuszacz, który nie pozwala na dostanie się wilgoci, która i tak nieustannie pojawia się z zewnątrz poprzez mikropory węży i inne elementy układu. Właśnie niwelowaniu tego typu elementów służy osuszacz. W starszych modelach klimatyzacji wykorzystywany był freon, dlatego też dobrze wiedzieć, że tego czynnika nie powinno się w żaden sposób mieszać z innymi cieczami, które wykorzystywane są w nowoczesnych urządzeniach. W przeciwnym razie całe urządzenie może ulec awarii, przez co niezbędne jest udanie się do najbliższego serwisu, który jednak najczęściej każe sobie zapłacić odpowiednio wysoką cenę za tego typu naprawę. Korzystając z rozmaitych ofert, jakimi jest na przykład mechanika samochodowa można jednak zaoszczędzić uzyskując za każdym razem profesjonalne i fachowe wsparcie. Podobnie zresztą może się dziać z olejem, który wykorzystywany jest do smarowania sprężarki. Za każdym razem kiedy mamy jakiekolwiek wątpliwości co do tego jaki olej zastosować, warto zajrzeć na końcówkę układu, ponieważ R12 pojawia się zawsze wtedy, kiedy mamy do czynienia z układem gwintowanym. W przypadku szybkozłączy olej charakterystyczny jest dla nowego typu klimatyzacji samochodowej. Wbrew obiegowym opiniom klimatyzacja samochodowa wymaga odpowiedniej i precyzyjnej obsługi, dlatego też każdorazowo zaleca się przynajmniej raz w roku kontrolować ją w w wyspecjalizowanym serwisie, a co dwa lata wymieniać wykorzystywaną w niej ciecz chłodzącą, podobnie zresztą jak powinno mieć to miejsce w przypadku osuszacza, który ma swój konkretny okres eksploatacji.

Za każdym razem kiedy z naszej klimatyzacji zacznie wydobywać się nieprzyjemny zapach otrzymujemy sygnał, że wewnątrz pojawiła się wilgoć, a bardzo często także grzyb, który wywołuje alergie i podrażnienia górnych dróg oddechowych. Trzeba pamiętać, żeby serwisowania nie przeprowadzać byle gdzie, dlatego też mechanika samochodowa dysponuje odpowiednim sprzętem i wyszkolonym personelem, ponieważ, naprawa klimatyzacji wymaga wiedzy specjalistycznej. Często popełnianym błędem jest wymiana filtra kabiny bez wcześniejszego czyszczenia kanałów doprowadzających i odprowadzających powietrze, a także wszelkie inne zaniedbania w postaci zawilgoceń i zapominania o tym, że klimatyzacja musi być nieustannie serwisowana pod okiem wyspecjalizowanych zespołów, które są w stanie zadbać o to, aby całe układy były jak najlepiej przygotowane do użytku. W przeciwnym razie trzeba się liczyć z wysokimi kosztami eksploatacji, które mogą sprawić, że użytkowanie samochodu stanie się całkowicie nieopłacalne.